ANTIGONA 2.0.: Méditerranée “EL TEATRE COM A EINA PER A IMPULSAR EL DIÀLEG INTERCULTURAL ENTRE JOVES Al MEDITERRANI”

Impulsat per la Fundació Assemblea de Ciutadans i Ciutadanes del Mediterrani (FACM) i la Fundació Anna Lindh, aquest projecte compta amb la col·laboració de Mostra Viva del Mediterrani (MVM) i amb el suport financer de la Unió Europea.

Basat en una idea original del prof. Miroslav Minic, membre del cercle ACM de Montenegro, en el projecte participen 5 països euro mediterranis i 7 cercles ACM: València (Espanya), Podgorica (Montenegro), Nador, Assilah i Rabat (el Marroc), Oren (Algèria), Beirut (Líban) en cooperació amb les entitats AMEL, Le Petit Lecteur, ASTICUDE, FOMEJE, Café Europa, i MVM.

“Antigona 2.0. Méditerrranée” és un projecte d’innovació educativa que usa el teatre i un clàssic universal per a replantejar i reflexionar sobre una varietat de fenòmens amb participants joves i adolescents, donant-los un espai per a la reflexió sobre els personatges que contempla l’obra i traduint-los a l’actualitat per a obrir una narrativa compartida sobre la societat que volen compartir, sobre les heroïnes i herois de hui dia, i els valors universals, i així mediterranis que ells defensen i que estan sent durament castigats per la pandèmia.

Malgrat la distància temporal i l’idioma original de l’obra, Antígona és una heroïna amb la qual és fàcil trobar punts d’identificació perquè representa els valors universals que caracteritzen a l’ésser humà. Els i les joves reconeixen amb facilitat tots els principis sobre els quals es construeix aquest mite: la justícia universal, la tragèdia que representa la relació entre l’heroïna i Caront com a violència, soledat, injustícia, lluita per uns principis, humanitat, empatia, ruptura amb els estereotips i clixés socials, els valors de solidaritat i diversitat, i els tradueixen als seus paràmetres actuals i a les seues experiències vitals, tots aquests, desafiaments de les societats mediterrànies que s’aborden d’una forma disfuncional.

Els tallers de teatre es desenvoluparan en paral·lel en cadascuna de les ciutats esmentades, durant l’any 2021 en els quals a partir d’un text marc, realitzaran la seua pròpia lectura, reflexió, sensibilització i profusió sobre els següents temes: què és ser Antígona hui; el sentiment de tancament, de les llibertats i drets de ciutadania, els sentiments d’intolerància nacional, religiosa, sexual que no haurien de ser presents en els nostres temps, la conscienciació amb el medi ambient i amb el llegat cultural i patrimonial, el sentiment de solidaritat i la reflexió sobre les migracions forçoses, des d’una perspectiva personal que té per objecte contribuir a construir societats més cohesionades i unides dins de la seua diversitat. Tot el projecte tindrà un seguiment audiovisual que es plasmarà en un documental i set obres de teatre locals, amb una gran posada en escena en el marc de Mostra Viva del Mediterrani 2021. L’objectiu final d’aquest projecte és que siga replicable i establisca una metodologia compartida de treball que puga ser aplicada a nous contextos i grups poblacionals, redactada en castellà, català, àrab, montengrino i francés.

Donada la situació sanitària actual a causa de la pandèmia de la COVID19, aquest intercanvi es realitzarà de manera en línia. L’objectiu és que, encara malgrat les restriccions, es fomente la trobada entre joves de diferents països del Mediterrani per a mostrar els diferents punts de vista que tenen respecte a Antígona, com també de les seues pròpies realitats, i així propiciar un diàleg intercultural.